vrijdag 9 mei 2008

De rechtvaardige rechters





Gent, 1432... In de Vydkapel van de Sint Baafskathedraal wordt het altaarstuk het Lam Gods onthuld - een toppunt van christelijke mystiek dat door de eeuwen heen een magische aantrekkingskracht zal uitoefenen op wie de eiken panelen van dit veelluik bekijkt.

Gent, april 1934... Eén van de panelen van het wereldberoemde altaarstuk van de gebroeders Van Eyck, de Rechtvaardige Rechters, verdwijnt spoorloos. Een zekere D.U.A. neemt contact op met het bisdom. Hij kan bewijzen dat hij het onschatbare kunstwerk in zijn bezit heeft en vraagt een losgeld van één miljoen frank. Het bisdom aarzelt om de som te betalen; het gerecht stapelt de ene blunder op de andere en slaagt er niet in de dief of de dieven op tesporen. Er komt een hele correspondentie tot stand tussen het bisdom en de anonieme afperser, zonder enig tastbaar resultaat.

Dendermonde, november 1934… Arseen Goedertier is een alomgerespecteerd wisselagent uit Wetteren. Hij is koster geweest van de Sint Gertrudiskerk van Wetteren; hij is een niet onverdienstelijk zondagsschilder; hij heeft ooit een revolutionair vliegtuigmodel ontworpen en hij houdt zich in zijn vrije tijd bezig met het oplossen van kunstdiefstallen. Als voorman van de Katholieke Volkspartij spreekt hij nu op een politieke meeting. Maar dan krijgt hij een hartaanval en wordt naar het huis van zijn schoonbroer gebracht, waar hij op zijn sterfbed aan een boezemvriend en partijgenoot verklaart dat hij alleen weet waar de Rechtvaardige Rechters zich bevinden. Het dossier van heel die zaak moet men bij hem thuis zoeken. Hij wil daar nog iets aan toevoegen, maar dan geeft hij de geest…

Bij Goedertier thuis worden niet alleen de dubbels van de brieven van D.U.A. gevonden, maar ook enkele schetsen, voorzien van afmetingen, en een paar sleutels. Met deze aanwijzingen in de hand zoeken professionele- en amateurdetectives, journalisten, helderzienden, fantasten en kunstminnaars al bijna driekwart eeuw vruchteloos naar de Rechtvaardige Rechters…

Op basis van een aantal aanwijzingen in de brieven die de mysterieuze D.U.A. naar het bisdom stuurde en van een aantal uitspraken die Goedertier heeft gedaan toen de roof nog voorpaginanieuws was, zoeken de meeste speurders de spoorloze Rechtvaardige Rechters in de Sint Baafs zelf of in de onmiddellijke nabijheid van de kathedraal, op een plek die 'voor het publiek toegankelijk is, gebonden aanopenings- en sluitingsuren'.

In het dossier dat bij Goedertier thuis werd aangetroffen, bevond zich ook het klad van een brief die Goedertier nooit naar het bisdom heeft verstuurd, en die eindigt op een raadselachtige reeks punten en cijfers. Onderzoekers zijn het erover eens dat Arseen Goedertier hierin geëxperimenteerd heeft met een code, geïnspireerd door zijn favoriete detectiveroman L’Aiguille Creuse (vertaald als Het geheim van Arsène Lupin). Deze roman – één van de vele die Maurice Leblanc geschreven heeft rond de figuur van de geniale gentleman-gangster Arsène Lupin – handelt over kunstdiefstallen. Op de plaats van de misdaad laat Arsène Lupin een raadseltje achter. Wie erin slaagt de code te breken, zal naar de bergplaats van de gestolen kunstwerken geleid worden...

Ziehier het uitgangspunt voor het crimi stadsspel Waar zijn de Rechtvaardige Rechters gebleven? waarvan het scenario werd geschreven en dat wordt begeleid door specialist terzake Patrick Bernauw. In 1991 publiceerde hij al de bestseller Mysteries van het Lam Gods rond deze kwestie, die wel eens het Vlaamse Monster van Loch Ness wordt genoemd.

* Patrick Bernauw schreef nog een succesvolle jeugdroman over de kwestie, die na drie drukken ook integraal op het web te vinden is, en samen met Freek Neirynck en Guy Didelez een toneelstuk, een "gerechtelijke farce", eveneens hier te vinden. In het najaar van 2006 verschijnt van Patrick Bernauw de nieuwe thriller over het mysterie van Vlaanderen: Het Bloed van het Lam.


Bron:http://rechters.blogspot.com/2006/05/nieuw-boek-van-patrick-bernauw-over.html