zaterdag 17 november 2007

Der Blaue Reiter

Gelbe Kuh 1911
Gelbe Kuh 1911
Marc, Franz

Kandinsky en Fransz Marc zijn de drijvende krachten achter deze kunstenaarsgroepering uit München. De naam is door hen verzonnen in een café. Beiden hielden van blauw, Marc van paarden en Kandinsky van ruiters. Zo ontstond de naam vanzelf, verklaarde Kandinsky ooit.
Het betreft een los samenwerkingsverband van verscheidene kunstenaars die een individuele stijl en visie handhaven. Der Blaue Reiter was oorspronkelijk een almanak die door Wassily Kandinsky en Franz Marc verzorgd was. Zij vormden de redactie van dit blad en organiseerde tentoonstellingen. Het blad werd in 1912 gepubliceerd, maar niet in de hoedanigheid van een almanak. De redactie had in 1911 al een tentoonstelling georganiseerd. Hun tentoonstellingen hadden een internationaal karakter doordat er veel kunstenaars uit Rusland en Frankrijk kwamen. Ook de leden van Die Brücke en de Neue Sezession werden uitgenodigd. P. Klee, A. Macke, A. von Jawelenski, G. Münter, Campendonck, M von Werefkin, Moilliet en Bloé-Niestlé sloten zich aan.

Study for Improvisation VII
Study for Improvisation VII
Kandinsky, Wassily

Als reactie op de door kunstacademies gepropageerde schone vorm, stelt Der Blaue Reiter dat de vorm alleen moet uitdrukken wat de kunstenaarwil belichamen. De aanvang van de eerste wereldoorlog betekende het einde van deze groepering. Marck en Macke sneuvelden in deze oorlog.

Bron: http://www.kunstkennis.nl/kunstgeschiedenis/1890-1940/