woensdag 14 november 2007


Om de werkelijkheid te filmen moet je het realisme laten varen en diep in de mythologie van het Kwaad graven. 'The horror, the horror', kan Marlon Brando - 'jenseits von Gut und Böse' - slechts mompelen aan het slot van Francis Coppola's Apocalypse Now (1979), waartoe Joseph Conrads roman Heart of Darkness de sleutel vormde.

Geen zichzelf respecterende oorlogsfilm kan die les van Coppola meer ongestraft negeren. De initiatieroute van Martin Sheen, die stroomopwaarts naar zichzelf zoekt en de incarnatie van God èn de duivel vindt, is bezaaid met misleidende identificatiemodellen. Het mooiste en meest geïmiteerde is dat van luitenant-kolonel Kilgore (Robert Duvall), die houdt van de geur van napalm in de morgen, surft tussen de mijnen en zijn vliegtuigen op de klanken van Wagners Walkürenrit verderf laat zaaien. Duvall speelde in Coppola's Godfather-cyclus tegenover God-de-vader Brando al net zo'n kille manipulator, de 'consigliere' Tom Hagen, die niet bij de familie hoorde, maar wel het vuile werk opknapte. Duvall is de valse vaderfiguur, die geen genade of introspectie kent: 'The man you love to hate'.


Bron : http://www.nrc.nl/dossiers/50_filmklassiekers/50_filmklassiekers